Kul fakta om ~ Bibelgänget

Halloj! Förra inlägget var uppskattande. Nu ska jag berätta om Bibelgänget! Yey! 🐺

Bibelgänget kom till tidningen våren 2010. Jag hade innan skissat lite hur de skulle se ut, under högstadiet, år 2007. Men inte för än jag gick på gymnasiet, så kom mitt första nummer, Då hette Bibelgänget , för Cirkusgänget..

 Jag hade en mål då, att de skulle ha en magisk piska, som skyddar dem,, som en rustning.. Hade en annan tanke då, att jag skulle rita när dem hade cirkusföreställningar..  Men den tanken försvann snabbt. Hade en gammal blogg på blogspot, som jag la upp mina serier..

Jag skannade och skrev ut serierna, så släkt och vänner till mej kunde få den. Mitt mål redan då, var att flera ville följa min tidning. Bibelgänget var dockor fram till år 2015. (Läst här) 🔆


Hur kom seriefigurerna till? Jo när jag gick i 6:an.. (de var länge sen då) Så gjorde jag och några klasskompisar dockor.. till en cirkusföreställning på mellanstadiet. Sen vid högstadiet, så skrev jag om föreställningen till en skoltidning då.. Jag fastnade för dockorna, så jag tänkte jag kunde göra en serie om dem. 
Jag skaffade mej en egen dator under hösten 2010, skannade mina serier och skrev på ett serieprogram som jag hade då. Jag var så nöjd. Men jag visste inte hur jag ska visa för mina serier , för andra läsare. Här var första numret som jag skrev på datorn, och inte för hand.  🐾 

Jag minns hur nöjd jag var mina serier under 2011.. Jag kunde inte rita så mycket då, som de är nu. Min tanke redan då, var att barnen skulle hitta massor av brev, från pastorn i serien.. Att de skulle lära sig något, från deras äventyr.. De hände bara en gång. Haha! Den idén sprack. Hihi! (Lär här)
Vid hösten 2011, hade jag bestämt att Fleka och Tjuvais skulle vara mästerskurkar.. Tillsammans med några dockor, som är på bilden här. Bibelgänget, Jeremia (fd dumdum) och Levi  (fd mr.bean)  skulle vara kära i Mirjam.. (fd felicia) Men jag ändrade att Levi skulle vara släkt med Mirjam, (läs här)

Bibelgängets förra namn var
  1. Tangopajas - Nathanael
  2. Dum.- Isak
  3. Dumdum- Jeremia
  4. Mr.Bean- Levi
  5. Felicia- Mirjam
Jag hade massor av idéer då.. Skrev lite berättelser om dem.. Men inget som passade så bra. När jag kollar tillbaka gamla serier från 2010 till 2015, så skrattar jag hur jag ritade då.. Tyckte att de var ett konstigt slut. Men ett mål som jag har följt sen dess. Att slutet av varje nummer, så står det en bibelord som skulle passa i berättelsen. De målet gäller än. 


Malle , Mami och Greger kom också till serien år 2010..
Det mest spännande äventyret som jag gjorde var denna nummer. Jag tyckte de var roligt att rita, när figurerna hade färg-glada kläder. De har dem nu också. Men alltid har jag ritat att Bibelgänget vill alltid hjälpa andra. (läs här) 
Bibelgängets första möte med Isie.. Hehe! (läs här)
År 2011 kom jag på att Bibelgänget skulle åka in till Bibelns tid.. Så jag gjorde spännande äventyr med det. Här så träffar dem tvillingar. När dem är i Bibelns tid, är dem människor. (Läs mera här)
Bibelgänget lät de små från Mega klanen få deras midsommar-stång. De tyckte att de små behövde den. Jag har alltid tecknat att mina figurer vill hjälpa andra. De står jag fast vid. (läs här)

Jag ritade Bibelgängets föräldrar.. lite annorlunda då.. De var med från 2010- 2016.. De var mina gamla klasskompisar från mellanstadiet. (läs mera om deras äventyr här) 🕆
Jag och min syster gjorde gamla serier som barn. Så denna skojiga idée, kom med i serien. (läs här) 
Jag gjorde att Nathanael skulle vara kär i Mirjam. Att han blev ledaren. De var de bästa som jag kom på. Här ser man hans lilla romans.. (läs här) 💟
År 2008 så såg Bibelgänget ut så här,.. Haha! 
Mirjams bästa vän.. är Mimmi. En leopard! Bibelgänget har all möjliga vänner i deras stad. Nu hoppar jag runt i serierna här, känns de som.. Ingen ordning alls.. haha! .. (läs här) 
De gulligaste med Bibelgänget är att dem förlåter andra så lätt. Även de får vara med om jobbiga saker.. Så förlåter dem. (läs här)
Att de ger mat till de fattiga.. (läs här) Ni kanske undrar varför de vill hjälpa andra.. Men de är för att de tror på Jesus. Jesus hjälpte ju andra,, de gör han en idag. Han vill att vi ska vara snälla mot andra människor.. Även vi inte kanske är vän med dem.. 
År 2015 gjorde jag om Bibelgänget till människobarn. Fint va? Jag gjorde om lite,, så jag blev jätte nöjd. Vad tycker ni bäst om? De gamla numrena eller de nya?  (Läs här)
Jag skaffade seriebloggen år 2014, skaffade min Facebooksida år 2015, sommaren 2015 min instagram för serier och konst. Jag kände ibland lite tvivel om folk skulle vilja följa mina sidor... Har kontaktar flera tidningar, om de skulle tänka sig att ha mina serier där.. Men har fått ett nej av dem.. Så de är tråkigt.. Ibland vill jag helst ge upp de jag brinner för. 😦
Men jag fortsatte ändå med serien.. Jag ger inte upp så lätt! (läs här) Jag vet inte riktigt om jag har följt mina planer genom året? vad tycker ni?  🤔 😯
Bibelgänget växte.. De fick med Ester i gänget. Jeremia flörtade med henne.. Hehe! De gillade inte hon. Ester bodde hos piraterna.. Nya skurkar i serien.. Men Bibelgänget lyckades bli fri (läs här)
Bibelgänget år 2015! Nöjd! Snygga kläder hade de då. Eller vad tycker ni? Jag fick flera läsare på instagram och Facebook. Men inte så mycket på seriebloggen.. Men jag försökte lägga upp så ofta jag kan, trots jag gick på folkhögskola mellan 2014-2016. 
Gjorde en seriebok,, som jag försökte skicka in till en bokförlaga.. Frågade om de ville ha min serie.. Ingen svar.. En annan bokförlaga frågade jag också.. fick ett nej. (läs serieboken här) Jag märker att jag försöker att få flera ska få läsa mina serier. Jag vill berätta ett enkelt sätt med Jesus, genom mina serier. 
Får mycket respons på sociala medier.. sakta men säkert.. Folk som kommenterar på min instagram och facebook. De gör mej glad. 
Jag vill gärna göra fler serier med Bibelgänget.. Flera äventyrer.. Göra om gamla serier,, så de blir bättre. Jag har skrivit lite förslag vad jag kan teckna om. Jag gillar deras personligheter

  • Mirjam- Kreativ och spontan
  • Ester- Bak-kunning och tuff
  • Nathanael- Evengalist och tillbakadragen, ledare
  • Jermia- sportig och lite skrytsam
  • Isak- Djurvän och lugn
  • Levi- Kunnig- omtänksam, klurig och beskyddare 

Alla är omtänksamma i serien.. alla visar sin svaga sidor.. Jag själv försöker komma på mera på seriefigurerna.. Själv vill jag inte tänka 3 personer som ett vanligt gäng.. utan 6 personer.. Alla får vara med. 
Blivande barnboken så ser man att Nathanael och Jeremia bråkar om en av tjejerna.. Levi är överbeskyddade.. Isak är cool.. Jag hoppas att de blir flera barnböcker med dem. 
Det lustigaste är att Bibelgängets hårstil, ögon , kläder har inte ändrats så mycket, bara lite grann. Jag är så nöjd med år 2015-2016 Bibelgängets stil. yey! Bibelgänget brukar träffa på resten av mina seriefigurer... Kanske Bibelgänget träffar på andra serier? Vem vet?
 Ni kanske undrar hur gamla barnen är? Får dem verkligen gå ut på äventyr?

Alla 5 barnen är mellan 8-11 år gamla Ester är yngst i gruppen, som är 8 år gammal. 
Jeremia är äldst, eftersom han fyller i mars,
Mirjam och Levi sen, de fyller mellan april och Maj
Nathanael fyller i September 
Ester fyller i augusti 
Isak är näst yngst, som fyller i december. 


Ni kanske kan bestämma vilken datum de ska fylla? 🎈

  • Mars ( Jeremia)
  • April (Levi)
  • Maj (Mirjam)
  • Augusti (Ester)
  • September (Nathanael)
  • December (Isak) 

Vad andvände jag för serieprogram förut? Jo comic life 1-2. Nu har jag Clip Studio Paint.. Som jag inte fattar ett skvatt på just nu.. Har skrivit text o sånt från Picmonkey.com ..
Jag tror att jag är nöjd med Bibelgänget.. Deras pesonligheter, deras stil.. Tänk vad serien har vuxit. Jag brukar dela mina inlägg på facebook. Skulle vara kul som helst, om flera kikar på min serieblogg. 


Min dröm är att min serie finnas i bokbutiker/vanliga butiker. Att flera vill läsa i min serie. Att min serie blir beröm.. Inte jag.. ✍ Jag är så glad att flera läsare ge respons till mej, genom mina serier och målningar, på sociala medier.. 
Nu kom jag inte på något att skriva mera om Bibelgänget.. Men hoppas att ni gillar inlägget i alle fall.

  • Nathanael är de han med ljust och vågit hår
  • Mirjam är tjejen med röd-orange hår med flätor
  • Ester är den lilla tjejen med svart hår
  • Jeremia är den rödhåriga killen med fräknar
  • Levi är brunhåriga killen
  • Isak är den rödblonda killen som har glasögon. 

Vi hörs!
kram! 

Kommentarer

  1. Åh vilket bra inlägg! Så intressant att få följa hur bibelgänget utvecklats genom åren :) Man ser verkligen hur din tecknarstil har utvecklats också :) Det är så coolt att du hållit på så länge. Ser fram emot att fortsätta följa dina serier, barnböcker och projekt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha! De gör mej så glad! 😄 Det är så kul att nån följare/läsare uppskattar min hårda arbete.(förutom släkt och vänner) Jo de är hur kul som helst, att jag har ritat min serie så länge. Wohoo!


      Jag tänker fira serietidningen nån dag.. Vet inte riktigt vad.. Fira hur länge jag har haft serien. Yey! Med alla figurerna.Nåt förslag? 😀 😎

      Radera
    2. Jag firar ju mitt ettårsjubileum med en frågestund. Kanske är det något för dig? Fast du svarar ju iofs redan på någon fråga i varje nytt nummer av tidningen... ^^ Men jag gör ju så i min frågestund att folk inte bara behöver ställa fråga till mig utan även direkt till karaktärerna. Tanken är att Lizzy, Prim och de andra ska svara på läsarfrågor i en speciell serie. :) Så det kanske du kan göra? Folk får fråga saker dieka till bibelgänget och de andra :)

      Radera
    3. Tack för din smarta tips Magic! Jag gillade den idén! Låter toppen att mina seriefigurer svarar på läsarnas frågor, i en serie. Hoppas att det är okej, att jag lånar ditt förslag, till min serie sen. 🤗😆

      Radera
    4. Kul att du gillade förslaget! Kör på det :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg